برگزاري مسابقات و تخفيف هاي وسوسه كننده در اينستاگرام
ريشهر
مهاجرت بزرگ دسته جمعي حيوانات حيات وحش آفريقا
مهاجرت غيرقانوني؛ سوداي اقامت يا كابوس حقارت؟
راه‌هاي تشخيص موسسات مهاجرتي قانوني از غيرقانوني و جعلي را بشناسيد!
مدارك لازم براي اجاره خودرو
یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

18 دسامبر؛ روز جهاني مهاجران

27 آذر (18 دسامبر)؛ روز جهاني مهاجران

روز جهاني مهاجران يك رويداد سالانه است كه در ۱۸ دسامبر، برگزار مي‌شود. اين روز توسط يونسكو نامگذاري شده است.

 

مهاجرت چيست؟

مهاجرت عبارت‌ است از جابه‌جايي مردم از مكاني به مكاني ديگر براي كار يا زندگي. مردم معمولاً به دليل دور شدن از شرايط يا عوامل نامساعد دوركننده‌اي مانند فقر، بيماري، مسائل سياسي، كمبود غذا، بلاياي طبيعي، جنگ، بيكاري و كمبود امنيت مهاجرت مي‌كنند. دليل دوم مي‌تواند شرايط و عوامل مساعد جذب‌كنندهٔ مقصد مهاجرت مانند امكانات بهداشتي بيشتر، آموزش بهتر، درآمد بيشتر، مسكن بهتر و آزادي‌هاي سياسي بهتر باشد.


اگرچه مهاجرت بشر براي مدت صدها هزار سال وجود داشته و دارد، «مهاجرت» در مفهوم مدرن به حركت و كوچ افراد از يك مليت- كشور به كشور ديگر، كه در آنجا شهروند نيستند، محسوب مي‌شود. مهاجرت به‌طور ضمني به اقامت درازمدت با مهاجرت اطلاق مي‌شود توريستها و بازديد كنندگان موقتي و كوتاه مدت به‌عنوان مهاجرت شناخته نمي‌شوند؛ اما با وجود اين، مهاجرت فصلي كارگران و نيروي كار (به‌طور نمونه براي مدت كمتر از يك سال) اغلب به‌عنوان شكلي از مهاجرت بحساب مي‌آيند.

 

گونه‌هاي مهاجرت
- مهاجرت خارجي
مهاجرت خارجي بين كشورها صورت مي‌گيرد و مهاجران از كشوري به كشور ديگر مهاجرت مي‌كنند. برخي مهاجرت‌هاي خارجي با هدف دستيابي به منابع طبيعي و ثروت و يا دستمزد و رفاه بيشتر انجام مي‌پذيرد كه به آن مهاجرت اختياري گفته مي‌شود. در اين گونه مهاجرت‌ها كشور مبدا دچار مشكلات اقتصادي است. به‌عنوان نمونه مهاجرت اروپاييان به آمريكا، استراليا، كانادا و آفريقا در قرن نوزدهم يك مهاجرت اختياري است. مهاجرت كارگران تركيه به آلمان غربي پس از جنگ جهاني دوم و مهاجرت مردم اتريش، مجارستان و يوگسلاوي به آلمان پس از سال ۱۹۸۹ نيز مهاجرت‌هاي اختياري هستند.

 

- پناهندگي
پناهندگي نوعي از مهاجرت خارجي است كه عوامل دافعه در مبدا؛ مردم را مجبور به نقل مكان مي‌كند. به‌عنوان نمونه، تشكيل دولت اسراييل زمينه ساز پناهندگي بسياري از فلسطيني‌ها به اردن، مصر، سوريه و لبنان شد. حمله شوروي به افغانستان و جنگ‌هاي داخلي در آن كشور، باعث پناهندگي افغان‌ها به ايران و پاكستان گرديد. خشك‌سالي، قحطي و جنگ‌هاي داخلي باعث پناهندگي سكنه اتيوپي به كشورهاي مجاور شد.

 

مزاياي مهاجرت,روز جهاني مهاجران,18 دسامبر روز جهاني مهاجران

گاهي عوامل غير اقتصادي مانند سوء استفاده، زورگويي و جنگ باعث مهاجرت مي شود

 

مهاجرت داخلي
مهاجرت داخلي، جابه‌جايي بين نواحي داخلي يك كشور است. اين گونه از مهاجرت به دو بخش زير تقسيم مي‌شود:
- مهاجرت روزانه: حركت روزانه مردم از حومه‌ها و شهرك‌هاي اطراف به داخل شهرهاي بزرگ براي رفتن به محل كار يا استفاده از خدمات داخل شهرها مهاجرت داخلي است كه به آن مهاجرت روزانه گفته مي‌شود. در اين نوع مهاجرت مردم در شب به محل سكونت خود بازمي‌گردند.
- مهاجرت فصلي: حركت كوچ‌نشينان و جابه‌جايي كارگران از شهرها به روستاها در فصل ميوه‌چيني، نوع ديگري از مهاجرت داخلي است.

 

علل مهاجرت
تئوريهاي سنتي مهاجرت بين موارد «عوامل رانده شدن» و عوامل جذب و كشش «تفاوت و تمايز قائل مي‌شوند كه عوامل راندن و رانده شدن در وهله اول به تحريك و انگيزش افراد براي مهاجرت از كشور مبدا باعث مي‌شود. اين موارد مانند مهاجرت اقتصادي يا كاري (معمولاً مهاجرت نيروي كار)، تفاوتهايي در ميزان و سطح دستمزدها عوامل مهم و تعيين كننده هستند.

 

افراد فقير از كشورهاي كمتر توسعه يافته يا در حال رشد» مي‌توانند" استانداردهاي بالاي زندگي در كشورهاي توسعه يافته بيش از كشور اصلي خود داشته باشند. فرار از فقر و نداري يك عامل سنتي رانده شدن، فراهم وموجود بودن استخدام، شغل به عامل جذب كنندگي و كشش مربوط مي‌شود. مهاجران مي‌خواهند كه مبالغي به افراد خانواده و فاميل خود بفرستند. بلاياي طبيعي مي‌تواند جريان مهاجرت ناشي از فقر ونداري را شدت بخشد. اين نوع از مهاجرت ممكن است در كشور مقصد مهاجرت غيرقانوني باشد.


مهاجرت به كشورهاي ديگر بعضي وقتها در شكل كنترات و قرارداد استخدام مي‌باشد: كارمندان اتحاديه‌هاي چند مليتي، بين‌المللي تشكيلات غير دولتي و سرويسهاي ديپلماتيك مي‌توانند در مناطق و كشورهاي فرادريايي كار كنند. آنها اغلب به‌عنوان «افراد مقيم خارج» ملاحظه مي‌شوند و شرايط آنها براي استخدام همانند يا بهتر از افراد بومي است كه در كشور ميزبان براي كار (براي كار مشابه) درخواست مي‌كنند.

براي بعضي از مهاجران، آموزش يك عامل جذب و كشش اوليه است. مهاجران بازنشسته از كشورهاي ثروتمند به كشورهاي با هزينه‌هاي پايين با آب وهواي بهتر ومناسب تر، نيز نوع جديدي از مهاجرت بين‌المللي است.


عوامل راندن غير اقتصادي شامل تعقيب (مسائل مذهبي يا موارد ديگر)، گاهي سوء استفاده، زورگويي و ارعاب، تصفيه نژادي و حتي قتل‌عام بخاطر افراطگرايي و راديكاليسم و در خطر بودن افراد غير نظامي در حين جنگ، حركتهاي سياسي كه به‌طور سنتي هجوم پناهندگان رابراي فرار از ديكتاتوريسم براي مثال مي‌باشند.

 

موانع مهاجرت
موانع مهاجرت فقط مسائل قانوني نيستند بلكه موارد طبيعي هم خيلي نيرومند هستند. مهاجران هنگام ترك كشورشان بايد خيلي چيزهاي مورد علاقه را از قبيل: خانواده، دوستان، شبكه حمايتي، و فرهنگ خود راهم ترك گويند. آنها هم‌چنين بايد دارايي‌هاي خود را به مقدار زياد به پول نقد تبديل كنند كه خرج مسافرت و مهاجرت خود را تامين كنند. وقتي كه آنها به كشور جديد مي‌رسند با خيلي چيزهاي غيرمطمئن و پيش بيني نشده مانند پيدا كردن كار، محلي براي زندگي كردن، قوانين جديد، الگوهاي فرهنگي جديد، زبان جديد يا مسائل مربوط به لهجه زباني، احتمالاً فاشيسم و نژادگرايي و ساير رفتارهاي مخالف خود و خانواده خود مواجه مي‌شوند.

 

اين موانع مهاجرت بين‌المللي را محدود مي‌كنند، سناريوهايي در مورد مهاجرت جمعيت به «به‌صورت انبوه» به قاره‌هاي ديگر، ايجاد و افزايش مشكلات جمعيت انبوه، و مشكلاتي ايجاد شده توسط آنها براي سرويس‌ها و ساختار داخلي جامعه جديد و اين محدوديتهاي اسكان و ناتوراليسم موانعي در سر راه مهاجرت بيشتر مي‌باشند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.