برگزاري مسابقات و تخفيف هاي وسوسه كننده در اينستاگرام
ريشهر
مهاجرت بزرگ دسته جمعي حيوانات حيات وحش آفريقا
مهاجرت غيرقانوني؛ سوداي اقامت يا كابوس حقارت؟
راه‌هاي تشخيص موسسات مهاجرتي قانوني از غيرقانوني و جعلي را بشناسيد!
مدارك لازم براي اجاره خودرو
جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

كليساي وانك

كليساي وانك جزء اولين مكان هايي در اصفهان است كه هر فرد پس از ورود به اين شهر قصد ديدن آن را مي كند و از مشهور ترين جاذبه هاي توريستي اصفهان است. 

نام يكي از كليسا هاي كهن كه متعلق به ارامنه در شهر اصفهان بوده است آمنا پركيچ مقدس بوده كه در زبان عربي با نام هاي ديگري مانند كليساي وانك مشهور شده است. وانك در واقع از نام كليساي "سورپ آمنا پركيچ" جوغا در نخجوان وام گرفته شده است. در زبان ارمني وانك به صومعه معني شده است. جلفا نام منطقه اي قديمي در اصفهان است كه وسعت زيادي دارد و ساكنان آن ارامنه هستند. كليساي وانك در دوران حكومت شاه عباس دوم و در منطقه جلفا ساخته شد. اين بناي تاريخي امروزه از جاذبه هاي توريستي، گردشگري به شمار مي آيد و در زير گروه ديدني ها و جاذبه هاي توريسم مذهبي نيز قرار مي گيرد. در ادامه با ما همراه باشيد تا شما را بيشتر با اين جاذبه تاريخي اصفهان آشنا كنيم.

تاريخچه

مي گويند شاه عباس زماني كه در راه بازگشت به ايران بوده است، ارامنه ساكن شهرها و روستا هايي كه به آن بر مي خورد را همراه خود به ايران آورد و همچنين همه مزارع و دام ها و اموال آن ها را از بين برد و آتش زد تا سپاهيان عثماني كه در تعقيب آن ها بودند از سرعت شان كاسته شود. شاه عباس ارامنه را تا جلفاي اصفهان همراهي كرده و آن ها در آن منطقه ساكن شدند. پس از اسكان، دست به اقدامات اجتماعي، فرهنگي، مذهبي، اقتصادي زدند و هر اقدامي كه از لازمه هاي ايجاد يك جامعه انساني است.

يكي از اين اقدامات ساخت اماكن مذهبي بود. آن ها حدودا 13 كليسا احداث كردند كه از نخستين بناهاي ساخته شده در آن زمان كليساي وانك بوده است. هنگام تاسيس كليساي وانك در قسمت جنوب غربي آن كليساي ديگري ساختند كه حدودا تا 50 سال بعد از ساخت، روحانيون از آن استفاده مي كردند. در سال 1655 ميلادي به دلايلي چون كوچك بودن فضاي كليساي اوليه، آن را تخريب كردند و شروع به ساخت بناي جديد كليسا نمودند. نزديك به يك دهه پروسه ساخت كليسا ادامه يافت تا سرانجام در سال 1664 ميلادي به اتمام رسيد.

https://mrbilit.com/mag/vank-church/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.