برگزاري مسابقات و تخفيف هاي وسوسه كننده در اينستاگرام
ريشهر
مهاجرت بزرگ دسته جمعي حيوانات حيات وحش آفريقا
مهاجرت غيرقانوني؛ سوداي اقامت يا كابوس حقارت؟
راه‌هاي تشخيص موسسات مهاجرتي قانوني از غيرقانوني و جعلي را بشناسيد!
مدارك لازم براي اجاره خودرو
جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

مقايسه‌ي قطار و هواپيما

سفر فارغ از اينكه با چه وسيله‌ي نقليه اي انجام گيرد به خودي خود تجربه اي جذاب و خاص را با خود به همراه دارد. چه سفري تفريحي پيش رو داشته باشيم چه سفري كاري، سفر مي‌تواند باعث آشنا شدن با فرهنگ‌هاي جديد و خلق لحظاتي بي بديل شود. بعد از ماهيت سفر، اهميت پروسه‌ي سفر، از زمان شروع تا نقطه‌ي پايان مطرح مي‌گردد. شايد به عنوان اولين مسئله بتوان وسيله‌ي نقليه را در نظر گرفت. اينكه با چه وسيله اي سفر مي‌كنيم تا حدود زيادي بر كيفيت تجربه‌ي ما مؤثر خواهد بود. اگر علاقه مند به وسايل نقليه‌ي شخصي باشيم طبيعتاً با اتومبيل شخصي‌مان سفر مي‌كنيم و چنانچه وسايل نقليه‌ي عمومي را ترجيح دهيم با دو حالت زميني و هوايي روبرو خواهيم شد. سفرهاي زميني اساساً با اتوبوس و قطار و سفرهاي هوايي با هواپيما انجام مي‌گيرند. اما اين وسايل چه تفاوت‌ها و شباهت‌هايي با يكديگر دارند ؟

 

قطار در ايران
يشينه‌ي سفر با قطار در ايران به سال ۱۳۰۶ شمسي بازمي‌گردد، ابتدا در مسيرهاي بسيار محدود مانند تهران شهر ري، و سپس مسيرهاي گسترده تر. راه آهن سراسري امكان سفر بين شمال و جنوب كشور را فراهم كرد و رفته رفته استفاده از قطار به عنوان روشي محبوب و مطمئن براي سفر رواج گرفت. حمل و نقل ريلي در ايران كم كم در قالب شركت‌هاي مشخص صورت گرفت و به تعداد اين شركت‌ها اضافه شد. بعد از گذشت بيش از ۹۰ سال از احداث راه آهن همچنان قطار در ليست اولويت‌هاي بسياري از افراد قرار دارد. اين مطلب از مِستر بليط به معرفي شركت‌هاي حمل و نقل ريلي ايران مي‌پردازد.

 

قطار و هواپيما در زمره‌ي ايمن‌ترين وسايل نقليه‌ي موجود در جهان به شمار مي‌روند. تصادفات و سوانح در ريل‌هاي قطار بسيار كمتر از جاده‌هاست. البته ناگفته نماند اين موضوع در برخي از كشورها مانند هندوستان كاملاً بر عكس است. در هندوستان ساليانه افراد بسيار زيادي جان خود را در قطار از دست مي‌دهند. البته نه در تصادف قطار، بلكه به دليل پرت شدن از روي قطارهايي كه در حال حركت هستند. بنابراين بايد گفت ميزان ايمني تا حد زيادي بر اساس شرايط منطقه و كشور مورد نظر تعيين مي‌گردد. از طرف ديگر هواپيما با آمار بسيار كم در سوانح و تصادفات، رتبه‌ي قابل قبولي در مبحث ايمني كسب مي‌كند. جالب است بدانيد حتي در صورت بروز سانحه براي هواپيما، شانس زنده ماندن سرنشينان آن تا ۹۷ درصد تخمين زده مي‌شود.

 

دومين فاكتوري كه به مقايسه‌ي آن مي‌پردازيم راحتي در طول سفر است. قطارها به طور كلي به دو دسته‌ي كوپه اي و اتوبوسي تقسيم مي‌شوند. خود قطارهاي كوپه اي نيز داراي دو دسته‌ي كوپه‌هاي ۴ نفره و كوپه‌هاي ۶ نفره هستند. قطارهاي امروزي بسيار مدرن و راحت هستند. اگر نسبت به خريد بليط قطار كوپه اي اقدام كنيد بايد بدانيد كه به اندازه‌ي ظرفيت هر كوپه تخت خواب داخل كوپه موجود است. بنابراين مسافران هر زماني كه مايل باشند مي‌توانند به استراحت بپردازند. در طرف ديگر سفر با هواپيما و كلاس‌هاي پروازي متفاوت وجود دارد. همانطور كه مي‌دانيد بهترين جايگاه يك هواپيما صندلي‌ها و يا سوئيت‌هاي فرست كلاس آن است. مسافران فرست كلاس در برخي از ايرلاين‌ها مي‌توانند از فضاي كاملاً شخصي و راحت كه گاهاً حتي به سرويس بهداشتي شخصي نيز مجهز است بهره ببرند. بيزنس كلاس، دومين كلاس پروازي، نيز از صندلي‌هاي بسيار راحت و عريضي كه اغلب كامل تخت خواب شو هستند برخوردار است. صندلي‌ها در كلاس اكونومي كمي كوچك‌تر بوده و فقط كمي به عقب خم مي‌شوند، اما به طور كلي راحت هستند.  

 

قطارهاي جديد و مدرن مجهز به امكانات بسيار زيادي است كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به امكانات داخل كوپه اشاره كرد. تمامي اين قطارها به سيستم تهويه‌ي مطبوع، سيستم صوتي و تصويري مدرن و برخي از وسايل سرگرمي مجهز هستند. هر واگن از سرويس بهداشتي فرنگي و ايراني برخوردار است و قطارها از رستوران‌هايي بسيار مجهز و لوكس بهره مند مي‌باشند. با توجه به تمامي مواردي كه ذكر شد مي‌توان گفت مسافران قطار از امكانات قابل قبولي برخوردار خواهند بود. اما اگر فردي هواپيما را ترجيح داد و نسبت به خريد بليط هواپيما اقدام كرد نيز از امكانات قابل توجهي بهره مند خواهد شد. صندلي‌ها در كلاس‌هاي پروازي فرست و بيزنس تمامي ايرلاين‌ها به مانيتور شخصي و سيستم صوتي مدرني مجهز هستند. لازم به ذكر است صندلي‌هاي كلاس اكونومي نيز در برخي از ايرلاين‌ها مانند شركت هواپيمايي قطر و يا تركيش از اين امكان برخوردار هستند. كابين هواپيما داراي سرويس بهداشتي است و همانطور كه ذكر شد سوئيت‌هاي فرست كلاس برخي از ايرلاين‌ها مانند شركت هواپيمايي امارات، به سرويس بهداشتي و حمام شخصي تجهيز شده اند.

دو فاكتور ديگري كه قصد داريم در ادامه به بررسي آن‌ها بپردازيم سرعت و هزينه هستند. ناگفته پيداست كه هواپيما سريع‌ترين وسيله‌ي حمل و نقل در جهان به حساب مي‌آيد. علي الخصوص با ورود هواپيماهاي جت، نه تنها سفر به مقاصد دورتر ميسر شده، بلكه سرعت سفرهاي هوايي بيشتر نيز شده است. در آن كفه‌ي ترازو قطار قرار گرفته است. شايد در گذشته قطار به عنوان وسيله اي كندرو شناخته مي‌شد، اما امروزه اصلاً اين چنين نيست. قطارهاي پيشرفته و سريع السير در مسيرهاي پرتردد مانند تهران مشهد، بهترين و پرسرعت ترين سرويس‌ها را به مسافران عرضه مي‌كنند.

گزينه اي كه اخيراً تا حدود زيادي باعث تسهيل پروسه‌ي سفر شده خريدهاي آنلاين است. خريدهاي آنلاين به افراد امكان مقايسه مي‌دهند؛ اگر بليط هواپيما يا قطار مي‌خريد مي‌توانيد نه تنها قيمت‌ها را مقايسه كنيد بلكه به مقايسه‌ي شركت‌ها و يا حتي مدل قطار و يا هواپيما نيز بپردازيد. مِستر بليط يكي از با سابقه ترين و معتبرترين وب‌سايت‌هاي فروش آنلاين بليط قطار، هواپيما و اتوبوس است. اين سامانه امكان مقايسه و همچنين دسترسي به ليست كاملي از ارزان‌ترين و بهترين بليط‌هاي وسيله‌ي نقليه‌ي مورد نظرتان را فراهم مي‌آورد.

در نهايت به فاكتور هزينه مي‌رسيم. در ذهن اكثر افراد سفرهاي هوايي با هزينه‌ي زيادي همراه هستند. شايد اين گفته تا حدودي درست باشد، اما چنانچه از راهكارهاي يافتن بليط‌هاي ارزان هواپيما استفاده كنيد شايد حتي بتوانيد هزينه اي كمتر از بليط قطار براي يك پرواز بپردازيد. در طرف ديگر نيز قطار همواره به عنوان وسيله اي مقرون به صرفه مطرح بوده است.

سفرهاي زميني با قطار و سفرهاي هوايي با هواپيما مي‌توانند خالق لحظات و تجربه‌هايي زيبا و ارزشمند باشند. اين دو وسيله‌ي نقليه ايمن، پرسرعت، راحت و مقرون به صرفه قلمداد مي‌شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.